Darius Barasa, Šilutės
muziejaus muziejininkas
Jau daugelį metų praeityje siektos, o taip pat ir įsivaizduotos
Mažosios ir Didžiosios Lietuvos vienybės vienu ryškiausiu simboliu buvo ir
tebėra vadinamasis Tilžės aktas. Šiemet minima 90-ies metų šio akto sukaktis
skatina apmąstyti ir prisiminti kai kurias primirštas paties akto atsiradimo
aplinkybes, aktą pasirašiusios organizacijos veiklos detales ir pan.
Kiek pasigilinus į anų metų situaciją ir aplinkybes, kyla keletas minčių,
svarstymų, kuriuos, mano nuomone, kai kas gali palaikyti šventvagiškais.
Pirmiausiai norėtųsi pasvarstyti apie Tilžės akto mitologizacijos arba
sakralizacijos pavojų. Man regis, šiandien šis aktas yra perdaug
sureikšmintas. Tai neturėtų stebinti, žinant kaip per trumpą istorijos
tarpsnį buvo mitologizuoti daugelis kitų lietuvių tautiškumui ar
valstybingumui buvusių svarbių simbolių, veikėjų, asmenybių, tarkime, kad ir
tas pats M.Jankus, Vydūnas, dr. J.Basanavičius ir pan. Būtina savęs
paklausti, ar Tilžės aktas buvo tas gyvybės ir mirties reikalas, be kurio
būtų įvykę kažkas katastrofiška. Sąžiningai sau galiu atsakyti - ne.
Šuolaikiniais terminais kalbant, Tilžės aktą galima vertinti kaip vieną iš
viešųjų ryšių akcijų. Tai buvo poleminės kovos tarp provokiškų ir
prolietuviškų grupuočių dėl krašto ateities vienas iš etapų.
Įdomu pastebėti, kad vizualiai Tilžės aktą mes linkę įsivaizduoti ir
sutapatinti su spalvotu, meniškai papuoštu, didelio formato plakatu, kurį
1936 m. - taigi praėjus 18 metų - išleido Jonas Vanagaitis Klaipėdoje,
"Ryto" spaustuvėje. 1918 m. lapkričio 30 d. priimtas aktas buvo santūraus
turinio ir formos dokumentas, kuris vadinosi paprasčiausiu "Pareiškimu".
Reikšmingą Tilžės akto pavadinimą šis dokumentas įgavo gerokai vėliau. Kiek
galima matyti ir pačių akto pasirašymo aplinkybių, jos nebuvo tokios
iškilmingos, kaip galėtume manyti. Akto priėmimas nebuvo pagrindinis ir
pirminis 1918 m. lapkričio 30 d. Tilžėje susirinkusios Prūsų Lietuvos
tautinės tarybos darbotvarkės klausimas. Pirmi darbotvarkės klausimai buvo:
1) ligtolinės Tarybos veiklos aptarimas; 2) Tarybos pirmininko Gaigalaičio
dviprasmiško elgesio svarstymas; 3) naujo pirmininko rinkimas. Ir tik
paskutiniu 4 punktu, aptariant einamuosius reikalus, buvo nuspręsta priimti
pareiškimą, kuris vėliau tapo žinomas Tilžės akto pavadinimu.
Tilžės aktas nėra pirmas ir vienintelis dokumentas ar pareiškimas, kuriame
kalbama apie siekius sujungti Mažąją ir Didžiąją Lietuvas. Apie šiuos
siekius dar 1914 m. prakalbo Amerikos lietuviai, vėliau - lietuvių
konferencijoje Šveicarijoje, Olandijoje, galiausiai Rusijoje.
Regis, kaip tik Amerikos lietuvių delegacijos išgautas Amerikos Prezidento
W.Wilsono pažadas Mažąją Lietuvą iki Karaliaučiaus atskirti nuo Vokietijos
ir prijungti prie atsikuriančios Lietuvos valstybės buvo tas akstinas, nuo
kurio ir užvirė karštos viešos politinės polemikos Rytų Prūsijos
visuomenėje. Atvirai kalbant, galima smarkiai suabejoti, ar būtent tokios
formuluotės buvo Amerikos Prezidento W.Wilsono pažadas (tikrai žinoma, kad
Amerikos lietuvių tautos taryba 1918 m. gegužės 3 d. buvo nusiuntusi savo
delegaciją pas Amerikos Prezidentą, kuris pažadėjęs remti Lietuvos
nepriklausomybę). Amerikos Prezidento teiginiai, apie kokius nors konkrečius
teritorinius pertvarkymus, t. y. apie Mažosios Lietuvos prijungimą prie
Didžiosios Lietuvos, yra vargiai tikėtini, greičiausiai jie atsirado pačių
lietuvių interpretacijų, kurias netruko pasigauti ir kaip antis paleisti
vokiška spauda, dėka.
1918 m. lapkričio mėn. laikraštyje "Tilister Allgemeine Zeitung" pasirodė
miesto burmistro, apskrities viršininko ir vyr. evangelikų liuteronų
bažnyčios galvos - superintendento pasirašytas straipsnis, kuriame buvo
išreikštas pasipiktinimas laikraštyje paskelbtu Amerikos Prezidento pažadu
rusų lietuviams, o taip pat išsakyta nuomonė, kad niekas nenori nuo
Vokietijos atsiskirti ir niekas nenori prisijungti prie žymiai žemesnės
[Lietuvos] kultūros. Ten pat buvo raginimas organizuoti ir vykdyti protesto
akcijas minimais klausimais. Kaip atsakas į šią protesto kampaniją pasirodė
birutininkų suburtos Prūsų Lietuvos tautinės komisijos 1918-11-16 platus
atsišaukimas vokiečių ir lietuvių kalbomis Lietuviai, pabuskit, kuris buvo
išplatintas bemaž 100 tūkst. tiražu. Šį atsišaukimą galima vertinti kaip
Tilžės akto pirmtaką, tik jis buvo kur kas emocingesnis ir aštresnis (pvz.,
ten aptinkami tokie šūkiai kaip: Viena giminė, viena kalba, viena žemė,
viena valdžia, išsireiškimai: mes su Didž. Lietuva esame vienos motinėlės
vaikai arba balsuokit, kad laikas ateis, tiktai už prisiglaudimą prie
Didž.Lietuvos. Ten mus nespaus didi mokesčiai, nes Lietuva neturi senų skolų
ir pan.). Lapkričio 30 d. Prūsų Lietuvos tautinės tarybos pareiškimas buvo
tąsa prasidėjusios polemikos, tačiau pastarasis dokumentas buvo jau kur kas
didesnio politinio svorio - jį išleido ir tūkstančiais egzempliorių
išplatino organizacija, kuri vienijo nemenką būrį aktyvių lietuvių
visuomenininkų. Tačiau vėlgi reikia priminti, kad šis viešas pareiškimas
ypatingų apčiuopiamų teisinių pasekmių neturėjo. Tai buvo labiau slaptas
žaidimas viešaisiais ryšiais, formuojant tiek visuomenės nuomonę, tiek
darant įtaką tarptautinei politinei opinijai. Tilžėje priimtu dokumentu buvo
galima pamojuoti tarptautiniu mastu, parodant, kad čia gyvena ne vien
vokiečiai ar provokiškai nusistatę lietuvininkai, tačiau ir susijungimą su
Lietuva puoselėję gyventojai.
Pats Tilžės aktas ir Prūsų Lietuvos tautinė taryba buvo itin savalaikis
reiškinys. Vokietija ką tik buvo paskelbusi kapituliaciją, kiek anksčiau
buvo paskelbtas Lietuvos valstybės atkūrimas. Neišvengiamai artėjo
Vokietijos tautiškai mišrių žemių revizijos procesas. Tad Prūsų Lietuvos
tautinės tarybos pasirodymas ir jos priimti pareiškimai pasirodė
neatsitiktinai tuo laiku. Ir, matyt, niekas negalėtų paneigti, kad šis
Tilžės aktas ir vėlesni šios Tarybos pareiškimai tam tikra dalimi prisidėjo
prie to, kad Klaipėdos kraštas būtų atskirtas nuo Vokietijos. Netiesiogiai
Tilžės aktas, matyt, taip pat įtakojo mintis apie sukilimą Klaipėdos krašte
1923 m.
Jeigu prieš tai buvo kalbėta apie tam tikrą Tilžės akto desakralizaciją,
demitologizavimą, pažymint, kad šis aktas teisine prasme nebuvo reikšmingas
dokumentas, tačiau labiau vertintinas kaip vienas viešų ryšių kompanijos
būdų vietos ir tarptautinei opinijai formuoti. Iš kitos pusės verta
pažymėti, kad Tilžės aktas buvo drąsus žingsnis ar poelgis, nes Vokietijoje
šis aktas buvo įvertintas kaip tėvynės išdavystė, už kurį grėsė ar buvo
grasinama gana griežtomis sankcijomis. Štai tas pats Tilsiter Allgemeine
Zeitung tokias lietuvių aspiracijas pavadino beprotiškomis ir nauju lietuvių
niekšiškumu. O štai vienas vokiečių valdininkas vienam iš lietuvių Tarybos
narių Jokūbui Stiklioriui pranešė, kad jis nuolat gaunąs piliečių
reikalavimus areštuoti Mažosios Lietuvos tautinės tarybos narius už krašto
išdavimą, todėl draugiškai patarė lietuvininkams uždaryti savo tautinį "kromelį"
ir dingti iš Tilžės.
Suprantama, Tilžės akto reikšmė, ypač kaip simbolio, kuris atspindėjo
kultūrinius Mažosios ir Didžiosios Lietuvos ryšius, yra nepaneigiama. Tačiau
nuolat reikėtų saugotis pervertinimo, nes dažnai paprasti aktai, įvykiai,
virtę simboliais, neretai istorijos eigoje yra linkę apaugti mitais, tapti
nekvestionuojamomis, neliečiamomis šventenybėmis. |