Apie ką kalba miesto vitrinų langai?

Aurimas LIEKIS

Vaikštant Šilutės pagrindinėmis Lietuvininkų ir Tilžės gatvėmis galime ne tik grožėtis žalia medžių lapija, unikalia architektūra, bet ir nusipirkti įvairiausių prekių. Šiose gatvėse yra daug skirtingų parduotuvių, viliojančių pirkėjus margaspalvėmis vitrinomis, reklamomis, plakatais. Šiuo savo straipsniu norėčiau atkreipti dėmesį į skoningai tvarkomas parduotuvių vitrinas, originalias reklamines iškabas ir į tai, kas dvelkia kiču ir beskonybe.

Renkant medžiagą straipsniui kilo mintis patyrinėti ir istorinę medžiagą, palyginti prieškario, sovietmečio ir šiuolaikines parduotuvių eksterjero detales, tačiau tokios susistemintos medžiagos gauti nepavyko, išskyrus kelias prieškario laikotarpio nuotraukas. Jose matosi gotikiniu šriftu rašytas reklaminis iškabų tekstas, gražus komponavimas. Sovietmečiu vizualinės reklamos dvelkė minimalizmu ir monotonija. Šiais standartais rūpinosi dailininkas -apipavidalintojas. Viskas buvo daroma rankiniu būdu. Dažoma ant stiklo, metalo skardos ar medinės plokštumos naudojant trafaretus ir šablonus.

Šiais laikais turime didelį įvairiausių reklaminių priemonių pasirinkimą, maketuojame kompiuteriu, lazeriniu būdu pjaustomos raidės ir kiti simboliai. Yra nemažas spalvinės gamos pasirinkimas. Taikomos tiek plokštuminės, tiek pastatomos reklamos. Esant tokiai priemonių įvairovei svarbiausias tikslas turėtų būti stilistikos vieningumas, idėjos perteikimas, santūrumas, šrifto ir spalvos santykis, simbolių išdėstymas vitrinose. Galime pasidžiaugti, kad minėtus standartus atitinka kelios prekėmis vaikams prekiaujančios parduotuvės. Tai Lietuvininkų g. 42-ame name esanti parduotuvė „Vaikystė“. Akį patraukia originali parduotuvės vitrina, kurioje skoningai išdėstyti vaikų manekenai ir kita simbolika, gražios proporcijos ir spalvos sukuria malonų įspūdį. Maloniai nuteikia ir gražiai išdėstytos prekės parduotuvėje. Žaisminga reklama puošia ir Lietuvininkų g. 61-ame name įsikūrusią parduotuvę „Paryžius tavo vaikui“. Reklaminės iškabos spalvinis koloritas ir simbolika languose sukuria vieningą stilistiką ir tarpusavyje gražiai dera. Pasirinktas šriftas atitinka idėją ir parduotuvės paskirtį.

Malonu pasidžiaugti ir Tilžės g. 23-iame name įsikūrusią parduotuvę „Pipiras“. Subtilus ir žaismingas žaislų išdėstymas vitrinose, spalvinga ir originali reklaminė iškaba, miela užeiti ir į pačią parduotuvę. Prekės grupuojamos pagal rūšį, tvarkingai išdėstytos, neperkrauta. Originaliu prekių išdėstymu ir  subtilia reklama pasižymi parduotuvė „Rygos muilas“ (prie „Super Neto“ parduotuvės Lietuvininkų gatvėje). Taip pat būtų galima paminėti ir UAB „Pušelė“ (Tilžės g. 15). Santūri reklama languose, gražiai derančios spalvos ir šrifto proporcijos. Santūrumu ir patrauklumu pasižymi ir Tilžės g. name numeriu 14 įsikūręs „Omnitel“ salonas, „Eurokos“ parduotuvė Lietuvininkų g. 43, buitine technika prekiaujanti parduotuvė „Šilutės prekyba“ Lietuvininkų gatvėje.

Tačiau yra ir klaidinančių reklamų bei paskirties nerodančių vitrinų. Tai gerai žinoma parduotuvė „Eksa“ Lietuvininkų gatvėje. Prekiaujama drabužiais, o languose eksponuojamos gėlės , senoviniai daiktai, ant palangės numestos kelios rankinės, lango kampe drabužis ir vaizdą užgožiantis plakatas. Šalia įsikūrusi vaistinė turi net dvi reklamines iškabas su skirtingais pavadinimais: „Gintaro vaistinė“ ir „Šeimos vaistinė“. A.Jankaus g. 1-ame name įsikūrusi „Avitelos“ parduotuvė prekiauja ir dėvėtais drabužiais. Keistai atrodo ir „Molupio“ parduotuvė, pardavinėjanti konditerijos gaminius, kurios langus puošia didžiulės rūkytų dešrų ir kumpių reklamos. Parduotuvės „Batai visiems“ Tilžės g. vitrinoje rašoma: „Karoliukai, akmenėliai, detalės“. Susidaro įspūdis, kad tai yra neatsiejama apavo dalis. Ritualinių paslaugų įspūdį sukuria maisto prekių parduotuvė „Vilguoja“ – ant palangės, didelėse plastikinėse vazose eksponuojamos dirbtinės gėlės, kurios sudaro visą vitrinos kompoziciją. Stebina turbūt tik Šilutės miestui būdingas buitinės technikos eksponavimas, šiek tiek primenantis brutalizmo architektūros stilių, gyvavusį 20 a., kai buvo vaizduojamos visos pastato detalės: vamzdynai, techniniai elementai ir kitos nereikšmingos detalės. Tai „Beko“ ir „Topo centro“ parduotuvės Lietuvininkų gatvėje. Einant pro šalį galime tyrinėti galine puse atsuktus šaldytuvus ir skalbimo mašinas, matyti iš ko jos sudarytos. Tai nėra estetiška ir labiau primena buitinės technikos remonto dirbtuves.

Sunkiai suvokiama ir „Gintaro baldų“ (Lietuvininkų g.) neoninė iškaba, kuri labiau būdinga pasilinksminimo vietoms reklamuoti . Tokios šviečiančios iškabos labiau taikomos kavinėms, klubams.

Dideliu turgumi dvelkia „IKI“ prekyvietė (Lietuvininkų g. 39). Senąją universalinę parduotuvę primena tik dvi likusios baltos kolonos fasadinėje pusėje, kurios atrodo kaip šašas ir yra visiškai neišnaudojamos. Vienoje pusėje įsikūrusi parduotuvė „Batų pasaulis“ , reklamuojanti batų kulnus ir dėžes, o kitoje pusėje žaislų parduotuvė. Kolona kiek tik įmanoma „užmūryta“ pliušiniais žaislais ir žaidimais vaikams, o kolonos viršuje sėdi trys dideli pliušiniai meškinai į gatvę atsukę nugaras. Matyt, labai nuskriausti ir svečių nelaukia… Įdomi ir prekyvietės, įsikūrusios šalia SEB banko (Lietuvininkų g. 74) koncepcija. Langų vitrinose reklamuojamos tarpusavy nederančios prekės. Po klasikiniu moterišku kostiumėliu išdėstytos supakuotos lovatiesės. Matyt, gražiai pasipuošusiai damai jau laikas miegoti… “Originalus“ prekių išdėstymas lango vitrinoje Tilžės g. 14, pigių drabužių parduotuvėje. Languose kabo vasariniai moteriški drabužiai, o apačioje galima prisiderinti vyriškų ir moteriškų batų. Kai kurie jų ir demisezoniniai. Lietuvininkų g. 44 name įsikūrusi kelionių agentūra organizuoja ir kalbų kursus, ir gaivina „Varnelės“ ledais, ir siūlo keliauti. Minėtos įstaigos langai tiesiog nuklijuoti plakatais ir geltonų, neaiškių simbolių formomis. Verčia susimąstyti ir panašios stilistikos ir spalvinės gamos reklaminės iškabos, kabančios ant Lietuvininkų g. 50 namo. Čia įsikūrusi raštinių prekių parduotuvė „Mozaika“ ir vairavimo mokykla „Linaudrė“. Gerai įsižiūrėjus matosi, kad abi minėtos firmos yra skirtingose pastato dalyse ir tarpusavyje nesusijusios.

Visus užklupęs sunkmetis koncentruoja mūsų mintis į tai, kaip reikia išgyventi šį sunkų laikotarpį, kaip išsaugoti savo verslą, persiorientuoti, taikytis prie rinkos sąlygų, tačiau nereikėtų pamiršti estetikos ir įvaizdžio kūrimo bei formavimo. To galima pasiekti ir minimaliomis priemonėmis originaliai ir žaismingai puošiant langus ir vitrinas, derinant spalvas, neužgožiant pastato skirtingų stilių reklamomis ir plakatais. Juk grožio ir estetikos esmė – paprastumas.