Vytinė pastatyta

Šią vasarą Trakuose buvo vykdomas didžiulis projektas „Vytinės – Lietuvos didžiosios kunigaikštystės laivo atstatymo darbai“. Buvo atkuriamas tik graviūrose ar meno kūriniuose matytas Nemunu plaukiojęs burinis laivas. Jį atkūrė rusniškis senovinių laivų žinovas ir statytojas Simas Knapkis su bendraminčiais. Spalio viduryje didžiulis laivas buvo baigtas statyti.

Saulius SODONIS

Vytinė – didžiulis, 23 metrų ilgio bei 5,8 metrų pločio laivas. Manoma, kad jis plaukiojo nuo XV a. iki XIX a. pirmosios pusės vidurio. Vėliau tarp kitų laivų aprašymų jo neberandama. Todėl norint jį atkurti reikėjo nemažai padirbėti prie istorinių šaltinių, bendrauti su senųjų laivų žinovais – ne tik su Jūrų muziejaus darbuotojais Lietuvoje, bet ir su jų kolegomis Lenkijoje, Vokietijoje, Rusijoje ar kitur. Pasirengiamasis darbas vyko keletą metų, kol galiausiai šių metų pavasarį Trakuose, ant Galvės ežero kranto, priešais istorinę pilį, jis imtas statyti.

Šio projekto autoriai ir statytojai planavo, kad vytinės korpusas bus pastatytas iki rugpjūčio vidurio. Tada jį ketinta nuleisti į vandenį ir pažiūrėti, kaip laikosi ant vandens. Jo denis ir visas antstatas (viskas, kas yra ant denio) pagal išankstinius planus turėjo būti statomi laivui esant vandenyje. Tačiau planai pasikeitė: buvo nuspręsta denį įrenginėti iš karto, jam esant ant kranto. Ir spalio pabaigoje visa tai buvo baigta. Laivas turi viską, ko reikia vytinei: denį, antstatą, paruošti rangautai ir stakelažai, virvės supirktos, burė pasiūta, skriemuliai padaryti. Belieka visa tai sumontuoti ir laivas gali plaukti.

S.Knapkis sakė, jog projekto rengėjai nusprendė šiais metais laivo nenuleisti į vandenį, o tai padaryti ateinantį pavasarį. Anot laivo statytojo, tai neišmintinga, jis tam nepritarė. Remdamasis savo patirtimi jis mano, kad į vandenį nuleistas laivas turėtų parodyti, kaip jis „stovi ant vandens“. Tada paaiškėtų, kur dar ką reikia kamšyti, matytųsi ir kiti taisytini dalykai. Be to, medinis laivo korpusas turėtų įsigerti vandens. Tai jam padėtų sėkmingiau peržiemoti. Šaltis džiovina ir traukia visą drėgmę, todėl pavasarį dėl to atsiradusius įvairius plyšius vėl reikės iš naujo kamšyti. Tai papildomi darbai, kuriems vėl reikės skirti nemažai laiko. Tad kitą pavasarį užuot užsiėmus tik jo nuleidimu į vandenį, teks grįžti prie darbų, kuriuos buvo galima pasidaryti šį rudenį, juo labiau kad šiais metais puikus ruduo.

S.Knapkis mano, kad net žiūrint iš rinkodaros pusės jau ir šiais metais buvo galima vandenyje esantį ir pakėlusį bures plaukiantį laivą nufotografuoti ir pasigaminti puikių atviručių ar turėti geros vaizdo medžiagos. Tad būtų likę tik šį projektą pristatyti visuomenei ir visiems drauge pasidžiaugti šiuo darbu.

Šį projektą sumanė VšĮ „Trakų kultūros centras“ steigėjas Robertas Volosevičius. Jam pritarė švėkšniškis Vaidas Bliūdžius, kuris savo dirbtuvėse ruošė medieną laivo statybai. Pagrindinis šio projekto finansinis rėmėjas UAB „Švyturys-Utenos alus“.